Diğer Demans / Bunama Sebepleri

Alzheimer hastalığı demansın en yaygın sebebidir. Aynı şekilde yaygın olan bir durum da beynin küçük bölgelerine giden kanın kesilmesi ve beynin bu bölümlerinin ölmesi ile ortaya çıkan vasküler demanstır.

Nedeni:

Multipl inmeye (enfarktüs), beyindeki kan damarlarının yırtılmasına ya da kanın damarlarda ilerlemesini engelleyecek şekilde kan pıhtılaşmasına yol açan yüksek kan basıncı sebep olabilir.

Semptomlar:

İlk atak ani ya da sinsi olabilir. Fark edilen ilk semptom genellikle kısa süreli hafızanın kaybıdır. Bundan sonra, daha fazla küçük inmeler ortaya çıktıkça gittikçe daha çok yetenekler yitimi olur. Hastalık genellikte zihinsel fonksiyonların gittikçe düştüğü, ardından stabilize olduğu -ve hatta bir süre için ilerlediği- ancak daha sonra tekrar düşmeye devam ettiği bir süreçte adım adım ilerler. Akut zihin karışıklıkları oldukça yaygındır. Hastalığın erken aşamalarında kişiliğin göreceli korunma çabası ve yetersizlik genellikle Alzheimer hastalığında olduğundan daha fazla fark edilir.

Teşhis :

Teşhis sorunun ayrıntılı hikayesinin öğrenilmesi ve kişinin fiziksel ve zihinsel durumunun incelenmesiyle konulur.

Tedavi:

Vasküler demans için iyileştirici bir tedavi yoktur. Ancak, diyet, egzersiz ve/veya ilaçlarla kan basıncının kontrolü vasküler demansı önlemenin en iyi yollarından biri olabilir.

MULTİ-INFARKT DEMANS

Alzheimer hastalığının bütün demans vakalarının yaklaşık olarak yarısından sorumlu olduğu düşünülür.

En yaygın ikinci neden ise multi-infarkt demanstır. Bu demansta, kan sağlama sorunları beynin farklı bölgelerinde hasara neden olur. Bu bölgelerin bazıları çok küçük olabilir ancak toplam etkisi kişinin düşünme, akıl yürütme, hatırlama ve iletişim kurma becerilerin açısından yıkıcı olabilir.

Bazı durumlarda ise durum ne sizin ne de kişinin farkında olmadığı küçük inmelere bağlıdır. Bir inmeden sonra bir miktar iyileşme yaşanacağı için bazı kişiler bir gerilemeden sonra bir miktar iyileşme yaşarlar ancak bu sadece bir sonraki beceri kaybına kadar sürer.

Multi-infarkt demans, demans vakalarının beşte birini kapsar. Demanslı hastaların bir diğer beşte biri de hem Alzheimer hastalığına hem de multi-infarkt demansa sahiptirler. Hastaların geri kalan onda biri ise daha seyrek görülen sorunlar sahiptirler.